Mentalitatea omului de afaceri se asemana foarte mult cu cea a jucatorului de Poker.
Amandoi joaca sau fac afaceri din cateva motive cum ar fi: de dragul jocului; din dorinta de a simti starile date de adrenalina; de dragul castigului; din frica de a nu fi sarac; din dorinta de a fi acceptat de societate; din dorinta de a domina; din dorinta de a nu avea un sef si de a se descurca singur.
Desigur, exista si varianta in care a ajuns sa creada foarte tare intr-o idee pe care doreste sa o puna in practica.
Ceea ce nu stiu cei aflati in acest joc tine de aspectul strict psihologic al problemei si se refera la a-i imparti in doua categorii: o categorie dominata de inteligenta emotionala, alta dominata sau controlata de adrenalina.
Cei dominati de adrenalina in jocul de Poker dar si in business sunt cei care uita scopul pentru care se afla in acea situatie lasandu-se purtati de ceea ce simt intr-un anumit moment.
Astfel ei iau decizii sub impulsul clipei nu a situatiei sau chiar in dauna acesteia.
Nu pot evalua problema in intregul ei pentru ca sunt impulsivi si dominati de sentimente nu de cognitie.
Acestia pot cladi adevarate imperii dar le si pot pierde cu foarte multa usurinta.
De fapt sunt acele persoane care se identifica cu afacerea, care cred ca stiu totul despre aceasta si ca nimeni nu se pricepe mai bine decat ei. Astfel afacerea devine o mantie sau o carapace cu care se lauda sau sub care se ascund.
In mod categoric din punct de vedere psihologic putem spune ca sunt persoane imature din punct de vedere afectiv, narcisiti, grandomani sau foarte traumatizati de anumite evenimente care le-au starnit o seama intreaga de frici.
Categoria celor dominati de inteligenta emotionala este caracterizata de o maturitate afectiva care le da posibilitatea de a lua decizii evaluand situatia la 360 de grade.
Sunt cei care mai intai gandesc si apoi vorbesc sau cei care atunci cand nu se pricep isi ofera timp pentru a se sfatui si abia apoi ofera un raspuns.
De asemenea sunt cei care pot creste o afacere pentru a o vinde atunci cand a ajuns la maturitate. Pentru ca ei cresc afacerea de placerea jocului sau al castigului nu de dragul lor personal.
Inteligenta emotionala ii ajuta sa intelega cateva aspecte primordiale intr-o afacere:
- care sunt limitele personale ale investitorului sau angajatilor in privinta timpului, a experientei profesionale, a inteligentei emotionale, a experientei sociale
- care sunt limitele financiare intre care jocul poate continua
- care sunt defectele personale si cum le poate compensa angajand consilieri
- cand afacerea a ajuns la maturitate si trebuie vanduta: pentru ca nu-si mai permite sa o creasca din ratiuni financiare sau de timp. Sau pentru ca beneficiile obtinute in urma vanzarii sunt maxime si este timpul sa o apuce pe un alt drum
- remarca cu usurinta momentul in care afacerea se poate dezvolta stil holding si cauta resurse in acest sens fara a se plafona doar la domeniul de start-up
Asadar, este bine sa remarcati diferenta dintre cele doua categorii la timp astfel incat sa va puteti cunoaste limitele. Doar asa puteti lua decizia de a lucra cu un coach pentru depasirea acestora sau sa va retrageti pana nu este prea tarziu, din punct de vedere profesional sau personal.
Autor: Psiholog Constantin Cornea
Sursa : business24.ro