Cum aplanezi conflictele la serviciu

Posted: 29 iunie 2018 by admin

Conflictele la serviciu apar din mai multe motive care pot tine de: comunicare defectuoasa, intelegerea diferita a unor sarcini de serviciu sau a unor obiective, din cauza luptelor pentru putere, datorita unui stil de management defectuos, datorita faptului ca problemele de acasa marcheaza atat de tare angajatul incat ajunge sa se descarce de frustrari la serviciu, datorita subplatii sau suprasarcinii profesionale, iar motivele pot continua. De asemenea putem spune ca sunt doua feluri de conflicte: intre angajati si intre sefi si angajati.

In primul rand trebuie sa stim ca este aproape inevitabil sa luam parte la un conflict ca parte beligeranta sau ca „avocat” sau sustinator al unui coleg aflat in conflict cu cineva de la serviciu. Astfel incat putem trage o prima concluzie, si anume, faptul ca oriunde lucram pot aparea conflicte iar secretul nu consta in a demisiona decat in situatia in care nu mai este nimic de facut. In prima instanta este bine sa incercam sa intelegem de la ce a aparut acel conflict, cat de grav este si cum il putem solutiona.

Conflictele dintre angajati sau intre angajati si sefi pot aparea atunci cand:

  • sarcinile de serviciu sunt intelese diferit;
  • cand se lucreaza in suprasarcina;
  • cand au probleme acasa si se descarca la serviciu;
  • datorita unui manager ambiguu, care da sarcini la intamplare sau care isi schimba mereu strategia;
  • cand sunt subplatiti;
  • atunci cand isi doresc cu orice pret sa fie promovati;
  • cand sunt diferente mari de: cultura, specializare profesionala, viziune de abordare a unei sarcini de servicu sau cand sunt caractere mult prea diferite;
  • cand se formeaza „bisericute” si fiecare grup considera ca detine adevarul;
  • cand sunt nemultumiti de: conditiile de lucru, modul in care sunt condusi, cat si cand sunt platiti, modul in care se discuta cu ei de catre manageri;
  • cand se fac diferente mari in privinta: salarizarii sau incarcarii cu sarcini;
  • atunci cand angajatii sunt sunt tinuti peste program;
  • cand nu sunt respectati ca si persoane, cand nu li se respecta munca;
  • cand nu le sunt resprectate drepturile privitoare la: programul de lucru, pauzele de masa, concediile sau asigurarile de somaj, sanatate.

Opinia psihologului in privinta solutionarii conflictelor este sa se respecte urmatorii pasi:

  • identificarea problemei care a dus la situatia conflictuala;
  • incercarea de a comunica pe tema problemei pe un ton calm, respectandu-se persoana cu care vorbim si oferind posibilitatea acesteia de a-si exprima propriile opinii;
  • este foarte important ca discutia sa fie purtata fara a lua in seama probleme din trecut si sa incercam sa focusam doar pe situatia de fata;
  • sa nu uitam ca este foarte posibil sa existe doua posibile adevaruri fata de o problema anume, sau chiar doua rezolvari diferite. In aceasta situatie este bine sa ne gandim ca este mai important sa rezolvam problema decat sa ne impunem punctul de vedere cu orice pret din cauza mandriei;
  • daca nu vorbim despre o problema punctuala, ci de un mod de comunicare defectuos din partea sefului sau colegului este bine sa ne gandim ca un caracter dificil nu se schimba daca intram in conflict direct. Ba din contra, si atunci se recomanda sa avem rabdare o perioada de timp, sa incercam sa ne pastram calmul si sa dam dovada de buna crestere in speranta ca la un moment dat si colegul se va schimba sau macar va intelege ca nu are cu cine sa se certe;
  • daca vorbim de un manager care are obiceiul sa se descarce pe angajati este bine sa ne gandim daca este o personalitate dificila si ca limbajul sau tonul folosit de acesta nu este doar fata de noi, ci asa comunica el. Iar in aceasta circumstanta este bine sa ne gandim daca merita sa pastram acel job sau daca putem gasi un altul, unde este posibil sa dam peste un sef mai rau sau mai bun;
  • este foarte recomandat, de asemenea, sa apelam la un psiholog pentru a intelege daca gresim cu ceva din punct de vedere al modului de a comunica sau de a ne comporta si eventual sa invatam cum sa manageriem un conflict.

Este bine de stiut ca, uneori, luati de val, putem crede ca jobul nostru este cel mai rau de pe lume, ca nu suntem apreciati sau suntem prea putin platiti pentru ceea ce facem. Din acest motiv este bine sa respectam trei reguli de aur:

  1. Sa apelam la un psiholog pentru a intelege cum putem aborda o problema, pentru a putea invata cate ceva despre inteligenta emotionala si despre abordarea corecta a conflictelor. Aceste invataturi ne pot ajuta nu doar la serviciu ci in toate aspectele vietii de zi cu zi;
  2. O data pe an sa luam legatura cu o agentie de recrutare pentru a descoperi daca exista si alte oportunitati mai bune din punct de vedere al salarizarii sau al oportunitatii de a creste mai usor in cariera;
  3. Sa nu ne dam demisia din cauza unui conflict inainte de a ne asigura ca putem gasi sau chiar am gasit un alt job. Uneori poate fi mai grav sa nu avem de lucru o perioada prea lunga, ajungand sa ne apese datoriile financiare sau presiunea pusa de partenerul de cuplu sau pe partenerul de cuplu care trebuie sa sustina singur familia din punct de vedere financiar.

Autor: Psiholog Constantin Cornea

Sursa : cariereonline.ro