Familia si cariera reprezinta doua mari capitole din viata unei femei de business. In cadrul acestora, femeia trebuie sa integreze mai multe roluri, cum ar fi cele de: sotie, mama, fiica, sora, eventual – atunci cand vorbim de familie –, iar atunci cand vorbim de cariera: rolul de investitoare, de partenera de afaceri, de manager, de conducatoare de echipa sau proiect, de colega etc.
Punctele importante, de referinta in care se pot face greseli si care pot duce la falimentul afacerii sau dezmembrarea familiei:
1. Planificarea rolurilor
Este foarte bine sa stiu ce si cum vreau sa fac in viata. Din pacate, de multe ori decid eu acest aspect dar de cele mai multe ori viata le decide. Rolurile sunt ca un puzzle, daca nu pun piesa potrivita la locul potrivit, imaginea de ansamblu nu va mai fi cea pe care mi-o doresc eu. Lucrurile pe care le pot decide sunt:
- Facultatea pe care sa o urmez;
- Domeniul in care doresc sa performez;
- Oamenii pe care ma pot sprijini;
- Partenerul de viata pe care mi-l doresc alaturi;
- Asumarea greselilor pe care le fac si incercarea de a deveni din ce in ce mai bun in domeniul meu;
- Pregatirea continua din punct de vedere professional;
- Dezvoltarea personala.
Lucrurile pe care este bine sa le evaluez cat mai corect inainte de a le integra in viata mea sunt:
- Calitatile si defectele partenerului de viata si ale partenerilor de lucru;
- Persoana cu care sa concep un copil;
- Momentul potrivit pentru conceperea copilului si numarul acestora;
- Sarcinile din cadrul familiei;
- Sarcinile din cadrul jobului;
- Timpul petrecut impreuna cu familia;
- Timpul petrecut la serviciu.
2. Asumarea
Pentru o imbinare cat mai eficienta a carierei cu familia trebuie ca fiecare rol enuntat mai sus sa fie asumat si integrat de asemenea maniera incat sa reprezinte o impletitura perfecta care sa aduca echilibrul in propria viata. Asumarea inseamna sa stiu clar ce vreau si sa incerc sa vorbesc cu toate persoanele importante din viata mea despre ce imi doresc si cum le afecteaza pe acestea: pozitiv sau negativ. Marile greseli facute in ceea ce priveste asumarea sunt:
Lipsa de comunicare sau comunicarea defectuoasa cu partenerul in urmatoarele privinte:
- timpul de lucru
- intalnirile de business, mesele de business – care nu au legatura cu faptul ca sunt femeie
- sarcinile casnice
- sarcinile financiare
- asteptarile pe care le am de la el: familiale, sociale
Lipsa comunicarii sau comunicarea defectuoasa cu partenerii de afaceri sau colegii in urmatoarele privinte:
- sedinte clare ( lunare sau in functie de business), programul sedintelor si continutul lor
- asteptarile pe care le am de la ei
- indeplinirea anumitor sarcini sau obiective
- modul in care inteleg eu bugetarea propriei afaceri
- modul in care sunt dispusa sa platesc
- ce si cum doresc eu sa investesc sau sa imbunatatesc
- sa nu uitam ca un brain-storming cu partenerii sau colegii din cand in cand ne pot aduce informatii noi care sa ne creasca valoarea
Problemele de comunicare cu familia de origine sau cu prietenii
Problemele de comunicare care au la baza incercarea de impunere in cadrul organizatiei a unor persoane sau a unor directii cu care eu nu sunt de acord
3. Managementul timpului
Dupa ce mi-am asumat rolurile care cred ca sunt importante pentru mine, cat si persoanele care ma pot ajuta sa evoluez, este bine sa am o agenda clara referitoare la indatoririle din cadrul familiei pe de o parte, pe de alta legate de cariera.
Agenda personala trebuie sa contina aspecte de business sau familiale de genul:
- Timpul efectiv de lucru zilnic
- Intalnirile pe care le am
- Sarcinile pe care le am de indeplinit si targetul de timp
- Ce am de facut pentru propria familie, ce nevoi mai mult sau mai putin stringente au
- Cand termin programul si ce program am cu familia
- Activitati educative pentru copii
- Momente romantice cu partenerul: pauza de pranz, o discutie la telefon, o seara romantica
- Pauzele de refacere
- Zilele de nastere sau onomastice ale persoanelor importante pentru mine
Elemente foarte importante pentru dezvoltarea personala dar si pentru sanatate:
- Sportul: trebuie sa fie facut de ce cel putin trei ori pe saptamana si trebuie sa fie unul care imi face placere. In principiu sportul se face dimineata. De asemenea mediul in care fac sport poate fi si un mediu de socializare dar nu este indicat sa le fac in acelasi timp
- Somnul: este foarte important sa dorm atat cat trebuie pentru a ma putea reface.
- Alimentatia: bulimia sau anorexia sunt boli. Mancatul in exces de: dulce, sarat, acru – pot insemna ceva. Este bine in acest sens sa avem ore de masa clare si alimente care imi fac bine. Putem apela cu incredere la un nutritionist.
- Sexul: nu este doar un moft sau o placere. Lipsa sexului sau lipsa orgasmului pot duce la frustrare, depresie, anxietate.
- Hobby-urile: indiferent ca vorbesc aici despre literatura sau vacante trebuie sa stiu ce mi se potriveste.
- Dezvoltarea profesionala: este bine sa fie continua. Mereu putem invata ceva folositor sau mereu putem sa aflam lucruri noi din domeniul nostru de activitate
- Dezvoltarea personala: putem apela la un psiholog sau la un coach. Este bine sa avem pe cineva care sa ne vorbeasca despre noi asa cum suntem cu adevarat. De asemenea este bine sa avem un confident de profesie decat sa incercam sa plangem pe urmarul prietenilor.
Autor: Psiholog Constantin Cornea
Sursa : businesswoman.ro