Ce ar trebui sa fiu: sef, patron, manager sau presedinte?

Posted: 10 iulie 2018 by admin

O mare problema dezbatuta in coaching este aceea a abordarilor corecte in conducerea unei afaceri sau a unui colectiv. Multi dintre angajati nu inteleg de ce nu reusesc sa isi multumeasca superiorii indiferent cat efort ar depune, alteori nu inteleg ce li se cere si le este frica sa intrebe din nou ce au de facut pentru ca stiu foarte bine ca superiorii nu au rabdarea necesara de a explica pe indelete sarcinile de serviciu. De asemenea, managerii cu adevarat pregatiti, cei care stiu foarte bine care sunt resursele umane li financiare de care au nevoie pentru a avea rezultate, descopera ca intampina mari probleme din partea patronilor, care au impresia ca managerii vor sa ii pacaleasca sau pur si simplu cred ca ar pierde puterea in companie daca ar da prea multa libertate de decizie managerilor. În general, vorbim despre modul de organizare al unei companii, modul in care se executa sarcinile si de catre cine, vorbim despre responsabilitate, viziune si comunicare. Elemente care au foarte mult de suferit din mai multe cauze cum ar fi: pregatire profesionala inadecvata, lupte de putere, comunicare defectuoasa, angajati prea multi sau prea putini sau supra ori subplatiti. Din aceste motive voi incerca sa prezint principalele diferente dintre comportamentul de sef si acela de manager sau dintre abordarea stil patronal si aceea stil presedinte de companie.

Sef vs. Manager

Caracteristici negative ale sefului:

  • Viziunea mereu schimbatoare asupra modului in care trebuie executate sarcinile;
  • Tonul superior: eu le stiu pe toate, voi sunteti aici doar pentru a executa, fara sa ganditi – „Ordinul se executa, nu se discuta”;
  • Are tendinta de a stabili singur ce este de facut, fara a se consulta cu angajatii, chiar daca nu este specialitatea lui, doar el le stie pe toate;

Concluzia: el stie totul cel mai bine si tot ce se petrece cu echipa lui stabileste el, in functie de cum are chef.

Caracteristici pozitive ale managerului:

  • Are o viziune pe termen scurt, mediu si lung asupra modului in care trebuie condusa afacerea;
  • Stie foarte bine care sunt resursele umane de care are nevoie din punct de vedere al: numarului de angajati, pregatirii profesionale si al experientei acestora;
  • Stabileste un raport corect intre efortul depus si plata;

Concluzia: este un om care stie ce face si este constient de ce resurse are nevoie. De asemenea, se consulta cu echipa si o sprijina atunci cand este nevoie.

Patron vs. Presedinte

Caracteristicile patronului sunt similare cu cele ale sefului, in plus acesta avand si urmatoarele caracteristici:

  • Firma este a mea, din acest motiv face ce vreau cu banii din firma sau cu bunurile mobile sau imobile;
  • Angajarile le fac doar eu: pentru ca eu cunosc in doua secunde daca o persoana este buna sau nu;
  • Eu stiu cel mai bine cat munciti si cat meritati sa primiti salariu; Nu stabilesc sedinte sau daca le fac este doar un monolog despre cat de destept sunt eu intrucat am facut aceasta firma si o fac sa mearga si cat de marinimos sunt pentru ca va tin cu toate, ca uite cate defecte aveti;
  • Strategia firmei este sa munciti: cat si cum va spun eu. Daca lucrurile merg bine, este meritul meu, daca lucrurile merg prost, este intotdeauna din cauza voastra;

Concluzia: firma este a mea si fac ce vreau cu ea sau cu voi. Sa fiti fericiti ca aveti de lucru.

Caracteristicile unui presedinte de companie sunt urmatoarele:

  • Cauta sa isi angajeze oameni cat mai buni, care se pot descurca si fara el si le lasa posibilitatea sa-si faca echipe competente;
  • Isi judeca angajatii in functie de rezultate si ii plateste in functie de acestea;
  • Cauta sa dezvolte afacerea, are mereu intalniri cu oameni care ii pot da noi idei de afaceri sau de imbunatatire a afacerii pe care o are;
  • Este in permanenta in cautare de oameni competenti sau de parteneri de afaceri;
  • Cauta tot timpul sa fie la curent cu ceea ce este nou in domeniu;
  • Se consulta mereu cu managerii despre ce este de facut pentru a imbunatati afacerea sau conditiile de munca.

Concluzia: este un om cu o strategie elaborata referitoare la: oameni, finante, noi piete de desfacere sau oportunitati de afaceri.

Incearca sa fii manager sau presedinte pentru companie si sigur vei avea succes si angajati multumiti!

 

Autor: Psiholog Constantin Cornea

Sursa : businesswoman.ro