Programul de identificare si dezvoltare a talentelor trebuie sa ia in considerare faptul ca posibile talente pot fi identificate in propria companie sau in exteriorul acesteia.
De aceea trebuie asigurat un proces de selectie si recrutare foarte clar, bazat pe opiniile si nevoile managerilor de departamente precum si stabilirea de catre acestia a unei grile de identificare a performantelor/subperfomantelor angajatilor pentru a identifica punctele forte ce trebuiesc dezvoltate dar si a evaluarii subperformantei.
Pentru ca mai apoi sa putem stabili un program clar de imbunatatire a performantei dar si a identificarii personalului ce nu intruneste asteptarile companiei, precum si a celor care se dezvolta dincolo de posibilitatile reale ale acesteia.
Planul general trebuie sa cuprinda urmatoarele capitole:
I. Identificarea obiectivelor de business. Trebuie stabilit foarte clar ce se doreste de la persoanele talentate descoperite.
II. Identificare necesar de proiecte de: inovare, dezvoltare, vanzare. Identificarea resurselor necesare. Apoi stabilirea echipelor de proiect.
III. Identificarea de talente profesionale pe baza unor grile sau programe ce trebuie sa urmareasca urmatorii itemi clar si masurabil:
1. Competente profesionale.
2. Rezultatele profesionale.
3. Calitatea de leader, mentor, bun negociator.
4. Calitatea de a motiva sau omogeniza o echipa.
5. Evaluarea viziunii de dezvoltare: personala, a colegilor si a companiei pe termen, scurt, mediu si lung.
6. Identificarea de talente personale.
IV. Identificarea de roluri critice/de nisa.
V. Identificarea nivelul de performanta pe urmatoarele axe: organizatie, divizie, individ, prin discutii cu managerii de departamente.
VI. Evaluare riscuri de dependenta.
VII. De stabilit daca exista un sistem de performanta manageriala. In cazul in care exista se colecteaza datele pentru stabilirea criteriilor de evaluare a talentelor si modul de dezvoltare si implementare a acestora.
VIII. Colectare feedback manageri pe fiecare serviciu in parte, putandu-se urmari urmatorii itemi: performanta profesionala, aptitudini de lider, viziune, atitudine, colaborare.
IX. Identificarea oamenilor cu potential si stabilirea de programe de: training profesional, coaching profesional sau personal. Stabilirea de obiective de dezvoltare pe urmatoarea perioada: 1 – 3 ani.
X. Evaluarea retentiei angajatilor.
XI. Stabilirea beneficiilor:
1. Beneficii salariale, bonusuri, prime, premii.
2. Beneficii profesionale: cursuri, conferinte.
3. Promovare in cariera.
4. Program flexibil.
5. Alte beneficii: masina, laptop, telefon, pachet de sanatate, pachet de vacant, abonament la sala de sport, bilete la spectacole, meciuri.
6. Asigurarea unui climat organizational prielnic.
7. Brain-storming de capacitare si calibrare.
8. Feed back proactiv pentru a incuraja obtinerea de rezultate.
9. Minimalizarea punctelor slabe si capacitarea punctele forte
10. Elemente specifice pe criterii de varsta: „generatia X”. Motivare specifica: virtualizare, jocuri in pauza, camera de relaxare
XII. Stabilirea planului de actiune:
1. Discutii manager – angajat.
2. Estimarea nevoilor concrete.
3. Stabilirea unui plan de actiune.
4. Identificarea necesarului de: training, coaching de la fiecare manager in parte.
5. Construirea planului general de actiune.
XIII. Metode si tehnici utilizate in cadrul planului general:
1. Focus grupuri cu angajatii sau managerii pe criterii de varsta, categorie de job, pentru a intelege criteriile de motivatie.
2. Feedback 360.
3. Exit interviuri. Motivele de plecare si cum interpretam aceste motive.
4. Studiu de piata. Cum a evoluat piata in ultimii ani. Ce a facut concurenta.
5. Training de dezvoltare profesionala.
6. Coaching profesional.
7. Training dezvoltare personala.
8. Dezvoltare abilitati de manager.
9. Brain-storming.
10. Team-building.
11. Conferinte.
12. Feed-back.
13. Joc de rol.
14. Teste psihologice.
15. Stabilirea unei legaturi intre dezvoltarea companiei, a echipei cu dezvoltarea individului.
Procesele de selectie si dezvoltare de talente, in cazul in care sunt bine concepute si aplicate ar trebui sa aduca plus valoare evidenta cu impact in ceea ce priveste:
I. Imaginea companiei in piata.
II. Cresterea vanzarilor, datorata faptului ca avem cei mai buni manageri care pregatesc si conduc cei mai buni angajati. Astfel se identifica si pastreaza cei mai buni clienti.
III. Scaderea cheltuielilor de personal (selectie, recrutare, formare, crestere, cultivare organizationala sau disponibilizare de personal) printr-o retentie mai buna de personal dar si prin descoperirea si pregatirea propriilor traineri.
Autor: Psiholog Constantin Cornea
Sursa: business24.ro