IQ vs EQ: Cat de importanta e inteligenta emotionala in afaceri

Posted: 26 iunie 2018 by admin

Inteligenta emotionala este un aspect extrem de important, inclusiv pentru afacerea ta. Trebuie sa stii sa-ti controlezi emotiile foarte bine, astfel incat tu sa fii cel care-ti conduce viata tot atat de corect ca afacerea.

„Pentru orice manager este extrem de important sa reuseasca sa isi recunoasca si sa isi gestioneze propriile emotii. Acest aspect il poate ajuta enorm in viata de familie, in comunicarea din cadrul firmei sau in dezvoltarea si intretinerea de relatii de business”, sustine Constantin Cornea, Psiholog si coach la Clinica Psievolution, pentru Business24.

De asemenea, la fel de important este si modul in care stii sa empatizezi cu familia, angajatii, partenerii de afaceri.

„O persoana despre care putem spune ca are o inteligenta emotionala dezvoltata este o persoana dispusa sa caute si sa gaseasca solutii atunci cand altii cedeaza. Uneori solutia poate fi la un pas distanta, trebuie doar sa puteti fi limpede sa o vedeti”, sustine specialistul.

Atunci cand unul sau mai multe dintre rolurile de sot, tata, fiu, manager, angajator ti se pare ca te depasesc, ca nu iti mai aduc placere sau ca nu reusesti sa le impaci pe toate cu maxim de eficienta, poate este bine sa apelezi la un coach sau psiholog.

„Este posibil sa aveti o forma de depresie sau pur si simplu lucrati prea mult din punct de vedere al sarcinilor si al timpului alocat. Inteligenta emotionala inseamna descoperirea propriilor emotii, bune sau rele si gestionarea lor.

Nu este un act de curaj daca incercati singuri”, spune Constantin Cornea.

Asa cum apelezi la un medic atunci cand faci o fractura, cu toate ca te-ai putea bandaja singur si intr-o perioada anume osul s-ar suda, dar mergi la medic pentru a nu avea dureri, pentru a te asigura ca se sudeaza cum trebuie si ca nu vei ramane cu sechele, tot asa este bine sa procedezi si atunci cand simti ca ceva nu este in regula cu: somnul, pofta de mancare, ticurile, alcoolul. Sau nu reusesti sa scapi de o senzatie de tristete, de frustrare sau de nervozitate, explica specialistul.

„Puteti apela cu incredere la un coach sau psiholog si in mod cert va veti simti mai bine”, spune acesta, intr-un interviu acordat Business24.

Cand este coachingul de ajutor?

Deseori ma intalnesc cu clienti aflati in situatii limita. Dupa cateva sedinte si datorita dezvoltarii inteligentei emotionale pot ajunge sa se bucure de viata. Am sa descriu cateva situatii in care coaching-ul poate ajuta:

1. In familie:

  • Daca in cadrul familiei vi se reproseaza ca va petreceti prea putin timp cu familia.
  • Daca sotia se plange ca nu o mai intelegeti sau nu o mai ascultati.
  • Daca fiul/fiica sunt mici si isi doresc sa se joace cu dvs.
  • Sau daca s-au marit si ceea ce cer nu este nici pe departe in concordanta cu rezultatele lor la invatatura sau la serviciu.

2. La firma:

  • In managementul conflictelor din cadrul firmei dintre angajati, dintre angajati si dvs sau in cadrul relatiilor de business.
  • Daca aveti senzatia ca angajatii nu isi mai dau interesul.
  • Daca doriti sa eficientizati productivitatea angajatilor.

3. In cadrul relatiei cu dvs insiva:

  • Daca va simtiti abatut, pesimist, obosit.
  • Daca considerati ca nu va mai bucurati de viata.
  • Daca exagerati cu alcoolul, fumatul sau mancatul excesiv, ori lipsa poftei de mancare.
  • Daca aveti ticuri.
  • Daca nu dormiti bine, daca va treziti obosit.
  • Daca nu doriti sa mai va vedeti cu nimeni, nici macar cu prietenii buni.
  • Daca aveti senzatia ca suferiti de o boala si ca nu ati gasit inca un diagnostic.
  • Daca plecati obosit in vacanta si va intoarceti la fel de obosit.
  • Daca ati trecut de 40 de ani si considerati adevarata vorba romanului care spune ca: „dupa aceasta varsta daca te trezesti fara sa te doara ceva inseamna ca ai murit”.

Ce este inteligenta emotionala?

Termenul de „inteligenta emotionala” a fost folosit pentru prima data in anul 1990 de catre psihologii, Peter Salovey si John Mayer si se refera la capacitatea de a constientiza si gestiona propriile emotii. Inteligenta emotionala are 3 componente estentiale si anume:

  1. Intelegerea propriilor emotii.
  2. Gestionarea propriilor emotii.
  3. Intelegerea celor din jur si dezvoltarea si intretinerea de relatii sociale.

Cum se poate dezvolta inteligenta emotionala?

Dezvoltarea inteligentei emotionale se face in cadrul sedintelor de coaching pe doua axe:

1. Autocunoasterea:

  • constientizarea emotiilor in cadrul relatiei eu-eu dar si eu-ceilalti;
  • determinarea calitatilor si defectelor personale si lucru intensiv cu acestea.

2. Managementul emotiilor:

  • dezvoltarea abilitatilor de a putea gestiona situatiile stresante;
  • dezvoltarea empatiei, flexibilitatii, adaptabilitatii la situatii noi;
  • dezvoltarea abilitatilor de a gestiona conflictele;
  • dezvoltarea asertivitatii si a capacitatii de ascultare activa.

Se spune adesea ca trebuie sa invatam sa nu ducem nervii acumulati la birou, acasa. Dar in situatia inversa? Cum ne sfatuiti sa ne detasam de problemele personale pentru a ne concentra asupra vietii profesionale, zi de zi?

Omul in cadrul rolurilor sale de viata poate ajunge sa se lase purtat de probleme. Cateva sfaturi pentru ca problemele de acasa sa nu le duceti la birou sunt:

  • Incercati sa rezolvati problemele de acasa comunicand cu sotia si cautand impreuna solutii.
  • Pentru la serviciu este bine sa aveti o agenda: zilnica, saptamanala, lunara in care sa notati programul intalnirilor, problemele ce trebuiesc rezolvate si modul de rezolvare.

Un bun manager cu o inteligenta emotionala dezvoltata este cel care are un bun management al timpului si al resurselor alocate la serviciu.

De asemenea este cel care intelege ca abordarea afectiva a problemelor: tipat la angajati, concedieri facute la nervi, supraincarcarea cu sarcini a angajatilor, intarzierea platilor salariilor fara motiv sau pedepsirea drastica a angajatilor pentru greseli mici, nu este corecta.

Abordarea corecta inseamna mai intai sa ma gandesc, sa evaluez, sa incerc sa ma linistesc si abia apoi sa iau decizii. Aceasta este abordarea rationala.

Functioneaza aceasta tehnica si in cazul „crizei varstei mijlocii”? Cum definiti aceasta criza?

Criza varstei mijlocii nu exista ca atare. Nu vine din neant si la o anumita varsta loveste inefabil. Este o criza a planurilor de viata esuate, a relatiilor de familie disfunctionale, a dezvoltarii carierei pe un nivel net superior partenerei de viata, a prieteniilor gresit intelese care ajung sa va acapareze mare parte din timp in dauna familiei, firmei.

Evitarea acestor crize existentiale poate fi facuta simplu printr-un plan de viata bine stabilit.

De asemenea prin invatarea managerierii propriilor emotii, prin dezvoltarea empatiei in relatiile cu familia, prietenii, angajatii. Prin dezvoltarea asertivitatii si comunicarii.

Majoritatea oamenilor nu iau in seama dezvoltarea acestor abilitati preferand sa se lase dusi de valul vietii.

Ei bine, uneori acest val ii poate face sa esueze pe o insula pustie, pe o insula pe care se mai afla familia, prietenii, firma dar el tot singur sa se simta.

Este bine sa invatati sa va conduceti viata nu sa va lasati condusi de aceasta.

Autor: Psiholog Constantin Cornea

Sursa : ziare.com